Leverans
1. Leveranstid
Leverans sker enligt överenskommelse. Om inte annat avtalats gäller den leveranstid som anges i Säljarens orderbekräftelse.
Leverans kan ske via delleveranser.
2. Leveransvillkor
Leverans ska ske enligt överenskommen INCOTERM och leveransplats. Om inga leveransvillkor har överenskommits ska leverans ske Ex Works enligt de INCOTERMS som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående.
3. Transportskador
Alla synliga skador på förpackningen vid leverans ska meddelas av köparen till transportören. Köparen ansvarar för att se till att skadan registreras på fraktsedeln innan leveransen bekräftas som mottagen av köparen. Vidare ansvarar Köparen för att förvara relevant förpackningsmaterial, adressbrev och eventuell fraktpall som tas emot med den skadade leveransen.
Om Produkten skadades under transporten ska Köparen även anmäla detta till Säljarens kundtjänst utan dröjsmål, dock senast inom fem (5) arbetsdagar från mottagandet av leveransen.
4. Köparens skyldighet att ta emot produkten
Köparen ska ta emot Produkten på avtalat leveransdatum. Om Köparen inte tar emot Produkten ska Köparen ändå betala som om leverans hade skett. Säljaren ska säkerställa att Produkten lagras på Köparens risk och bekostnad. Säljaren har rätt att säga upp Avtalet om Köparens dröjsmål med att ta emot Produkten är oskälig.
5. Produktacceptans
Produkten ska anses vara slutgiltigt accepterad vid leverans om inte avtalet anger acceptans baserat på framgångsrik Site Acceptance Testing (SAT). SAT ska utföras i enlighet med SAT-dokumentationen enligt avtalet eller, i avsaknad av sådant material, i enlighet med säljarens etablerade praxis.
Med undantag för när SAT ska genomföras ska Köparen utan oskäligt dröjsmål efter det att leverans har skett kontrollera att den levererade Produkten överensstämmer med de egenskaper som anges i Avtalet.